joi, 30 martie 2023

Documentar

 Un film-documentar de excepţie, pentru eventualitatea unei zile nefavorabile din punct de vedere meteorologic:



vineri, 24 februarie 2023

Plarforma www.saptamanaverde.edu.ro.

 📗 Saptamanaverde.edu.ro a fost lansată astăzi, 24 februarie, de Ministerul Educației - România și de MMAP 

✅ De acum, elevii și cadrele didactice au la dispoziție o platformă de resurse educaționale pentru a susține organizarea activităților din cadrul Programului Săptămâna verde care se desfășoară, începând cu acest an școlar, în toate unitățile de învățământ, în perioada 27 februarie - 16 iunie 2023. Școlile vor realiza, timp de 5 zile consecutiv, activităţi educaționale care contribuie la prevenirea schimbărilor climatice şi la protejarea mediului.

Platforma online www.saptamanaverde.edu.ro conține o serie de materiale informative și idei de activități ce pot fi organizate la nivelul unităților de învățământ. Cadrele didactice nu sunt obligate să se limiteze la resursele propuse, fiind încurajate să identifice, la nivel local, și alte tipuri de activități complementare. 



„Educația ecologică este, foarte probabil, cel mai important instrument prin care creștem generații cu respect pentru mediu. Și pentru că respectul se câștigă, nu se impune, le-am pregătit elevilor și dascălilor noștri cele mai plăcute și interesante activități de învățare. Le mulțumesc tuturor celor care au contribuit la realizarea platformei. Prin intermediul acesteia, cadrele didactice au acum la dispoziție o resursă consistentă pentru a ne asigura că prima ediție a Săptămânii verzi va fi un succes”- a declarat ministrul mediului, apelor și pădurilor, Tánczos Barna.


În forma actuală, platforma educațională cuprinde resurse precum: 

👉 date despre proiect, repere legislative;

👉 o bibliotecă digitală cu resurse educaționale (materiale, idei de activități) pe teme din domeniile: schimbări climatice, managementul deșeurilor, consum și producție sustenabile, biodiversitate, păduri și viață terestră, apă și viață acvatică;

👉 idei de trasee educative în natură;

👉 o hartă a ariilor naturale protejate și informații despre acestea;

👉 lista stațiilor meteorologice și informații despre acestea;

👉 resurse privind modalitatea de răspuns la dezastrele naturale;

👉 resurse și sugestii de activități propuse de ONG-uri; 

👉 exemple de bune practici educaționale cu privire la schimbări climatice și mediu.


Mai multe detalii aflați accesând platforma  www.saptamanaverde.edu.ro.


✳️✳️✳️


În 2022, Raportul „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, realizat la inițiativa Președintelui României Klaus Iohannis, a propus Programul ”Săptămâna verde” și dezvoltarea de instrumente (inclusiv digitale) în vederea implementării. Departamentul Climă și Sustenabilitate din cadrul Administrației Prezidențiale s-a implicat în ultimele luni pentru a reuni și a mobiliza entitățile relevante în dezvoltarea și implementarea acestei platforme: Ministerul Educației, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Asociația Code for Romania, Serviciul de Telecomunicații Speciale și Autoritatea pentru Digitalizarea României.  


#mediu #ministerulmediului #MMAP #saptamanaverde #educatiepentrumediu #ministeruleducatiei

vineri, 3 februarie 2023

SĂPTĂMÂNA VERDE (15-19 mai 2023) - extras metodologie

 SĂPTĂMÂNA VERDE (15-19 mai 2023)

 Extras metodologie - anexă la Ordinul M.E. nr. 3.629/02.02.2023

 

-În perioada alocata programului „Saptamana verde” nu se organizeaza cursuri conform orarului obisnuit al unitatii de invatamant. Programul se desfasoara in conformitate cu un orar special, in fiecare dintre cele 5 zile.

-activitatile din programul „Saptamana verde” la care sunt inscrisi elevii trebuie sa insumeze cel putin numarul de ore la care acestia ar fi participat intr-o saptamana obisnuita de scoala;

-Orarul detaliat al programului „Saptamana verde” este elaborat de catre echipa de coordonare si aprobat prin decizia consiliului de administratie.

-Toate cadrele didactice trebuie sa participe si sa sprijine activitatile derulate in unitatea de invatamant.

-Directorul unitatii de invatamant in colaborare cu echipa coordonatoare monitorizeaza prezenta elevilor si a cadrelor didactice la activitatile programului „Saptamana verde”.

-Activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, absentele elevilor se inscriu in mod corespunzator in catalog.

- Se va avea in vedere contactarea autoritatilor administrative publice locale si, in mod special, a institutiilor/organizatiilor care activeaza in domeniul mediului/protectiei mediului cum sunt: muzee de stiinte naturale, parcuri nationale si naturale, muzee, pentru organizarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”;

-propunerile de activitati pot fi inaintate si de catre elevi, parinti/reprezentanti legali sau parteneri ai unitatii de invatamant, respectand calendarul si forma de prezentare agreate la nivelul unitatii de invatamant. Activitatile se desfasoara in prezenta si sub supravegherea cel putin a unui cadru didactic;

-activitatile propuse pentru „Saptamana verde” trebuie sa se poata desfasura fara contributii financiare din partea elevilor, a parintilor/reprezentantilor legali, a cadrelor didactice si a unitatilor de invatamant preuniversitar;

- orarul programului „Saptamana verde” si repartizarea elevilor pe activitati sunt afisate in unitatea de invatamant si comunicate elevilor si parintilor/reprezentatilor legali cu cel putin o saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea programului.

Ce învaţă elevii în "Saptamana verde"?

 1. Să investigheze realitatea inconjuratoare

2. Să explice schimbarile climatice la nivel global si sistemic

3. Să combata schimbarile climatice

4. Să utilizeze responsabil resursele naturale

5. Să reduca risipa alimentara

6. Să recicleze, sa recupereze, sa refoloseasca si sa reduca consumul.

7. Să protejeze biodiversitatea, padurile si viata terestra, apele si viata acvatica

8. Să descopere si sa iubeasca natura

9. Să se adapteze la fenomene meteo extreme

10. Să rezolve probleme locale de mediu

11. Să influenteze politici publice relevante pentru combaterea schimbarilor climatice si pentru protectia mediului!

Cine se implică? Cum învăţăm în "Săptămâna verde"?



 

joi, 2 februarie 2023

Metodologie Săptămâna Verde

Metodologie de organizare a programului

„Săptămâna verde”

Anexă la Ordinul M.E. nr. 3.629/02.02.2023

CAPITOLUL I   Dispozitii generale

Art. 1 Programul „Saptamana verde” este un program national, in acord cu prevederile raportului „Educatia privind schimbarile climatice si mediul in scoli sustenabile”, elaborat de catre grupul de lucru de la nivelul Administratiei Prezidentiale, ale Strategiei nationale privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023-2030, aprobata prin HG nr.59/2023 si ale Strategiei nationale pentru dezvoltarea durabila a Romaniei 2030, aprobata prin HG nr. 877/2018.

Art. 2

Unitatile si institutiile de invatamant implicate in organizarea si implementarea Programului „Saptamana verde” beneficiaza si de sprijinul Ministerului Educatiei si Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.

Art. 3

(1)Programul „Saptamana verde” are o durata de 5 zile consecutive lucratoare in timpul anului scolar si se desfasoara in baza unei planificari, la decizia fiecarei unitati de invatamant, conform prevederilor ordinului ministrului educatiei privind structura anului scolar, valabil in anul scolar respectiv.

(2) Programul „Saptamana verde” nu se deruleaza simultan cu Programul national „Scoala altfel”.

Art. 4

(1) In cadrul Programului „Saptamana verde” se realizeaza activitati educationale care contribuie la prevenirea schimbarilor climatice si la protejarea mediului. Programul contribuie la dezvoltarea competentelor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor de investigare inter-si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unor comportamente responsabile fata de mediul inconjurator, prin dezvoltarea capacitatii acestora de a:

a) intelege si utiliza notiuni elementare referitoare la mediu si la schimbarile climatice pentru a constientiza faptul ca schimbarile climatice sunt o problema emergenta a omenirii, precum si a intelege masurile de combatere a acestora;

b) intelege legislatia de mediu si rolul autoritatilor, institutiilor, companiilor, organizatiilor nonguvernamentale si altor actori in combaterea schimbarilor climatice si protejarea mediului;

c) intelege schimbarile climatice in context global, sistemic si in conexiune cu alte domenii/probleme/teme precum: exploatarea iresponsabila a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentara, managementul deseurilor, consumul si productia sustenabile, biodiversitatea, padurile si viata terestra, apele si viata acvatica, catastrofele naturale, energia verde, justitia sociala;

d) explora/investiga mediul inconjurator si a relationa pozitiv cu mediul natural;

e) lua decizii si de a actiona zi de zi tinand seama de impactul asupra planetei, adoptand un comportament de protejare si imbunatatire a calitatii mediului, inclusiv de utilizare responsabila a resurselor naturale;

f) se adapta la fenomene meteo extreme si a raspunde la potentiale dezastre naturale;

g) initia si desfasura actiuni civice individuale si/sau in echipa, de combatere a schimbarilor climatice si protectia mediului;

h) participa, in viitor, la elaborarea de politici publice si la dezvoltarea de noi tehnologii care sa contribuie la combaterea schimbarilor climatice si protectia mediului.

(2) Programul „Saptamana verde” contribuie la atingerea obiectivelor educationale din domeniile stiinta, tehnologie, inginerie, arte si matematica (STIAM), oferind un context semnificativ de experimentare in care atat cadrele didactice, cat si elevii sunt încurajati sa isi manifeste creativitatea si sa imbine, intr-un mod atractiv, teoria cu aplicatiile acesteia in viata cotidiana.

Art. 5

(1) In perioada alocata programului „Saptamana verde” cadrele didactice proiecteaza, desfasoara si evalueaza activitati educationale avand una sau mai multe dintre urmatoarele caracteristici:

a) sunt inter- si transdisciplinare;

b) implica elevii in explorarea/investigarea mediului natural;

c) presupun colaborarea dintre elevi si familiile lor;

d) contribuie la rezolvarea unor probleme locale de mediu si la informarea/sensibilizarea membrilor comunitatii locale privind schimbarile climatice si protectia mediului;

e) sunt desfasurate in parteneriat cu alte unitati de invatamant, institutii, organizatii nonguvernamentale si/sau operatori economici;

f) sunt inovatoare si/sau relevante pentru contextul in care sunt derulate;

g) sunt bazate pe constatarile unor cercetari si pe bune practici recente din domeniul educatiei privind schimbarile climatice si de mediu.

(2) In perioada alocata programului „Saptamana verde” se pot desfasura activitati educationale precum: lectii in natura, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbita, exercitii de constructie participativa a unor scenarii de viitor, vizionari de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii in folosul comunitatii, voluntariat, expeditii si excursii in parcuri naturale si arii protejate, fara a se limita la acestea.

(3) Cadrele didactice si partenerii mentionati la alin (1), lit e) au acces la o platforma dedicata educatiei pentru schimbari climatice si pentru mediu. Platforma cuprinde o biblioteca digitala cu resurse educationale pe teme de mediu si clima, exemple si oferte de activitati, o harta interactiva a disponibilitatilor de cazare gratuita din ariile naturale protejate, precum si exemple cu privire la orarul si proiectarea activitatilor.

Art. 6 Activitatile educationale desfasurate in cadrul parcurilor naturale si ariilor protejate trebuie sa respecte normele si regulile de conduita specifice acestora.

Art. 7 (1) Obiectivele si activitatile proiectate si derulate in cadrul programului „Saptamana verde” vin in completarea experientelor de invatare in cadrul disciplinelor/modulelor de studiu, accentuand componenta referitoare la schimbari climatice si protectia mediului.

(2) Activitatile cuprinse in programul „Saptamana verde” sunt implementate/facilitate de cadre didactice in colaborare cu elevi, parinti/reprezentanti legali, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor sau organizatiilor nonguvernamentale locale, tinand cont si de resursele disponibile in unitatea de invatamant. Ministerul Educatiei, in colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, pot pune, dupa caz, la dispozitie pe platforma dedicata o serie de materiale utile in realizarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”.

(3) In derularea activitatilor programului „Saptamana verde”, cadrele didactice, elevii si parintii/reprezentantii legali identifica si utilizeaza sustenabil resurse locale, contribuind astfel la dezvoltarea creativitatii, abilitatilor de rezolvare a problemelor si a colaborarii dintre cadre didactice, elevi, parinti si comunitate.

(4) Pentru realizarea activitatilor, cadrele didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali si partenerii unitatilor de invatamant se asigura de existenta resurselor necesare, avand acces la infrastructura si logistica acesteia. In implementarea programului pot fi utilizate sustenabil si resurse extrabugetare.

(5) Indiferent de tipurile de activitati organizate, cadrele didactice iau toate masurile pentru asigurarea supravegherii elevilor si a securitatii acestora pe parcursul desfasurarii activitatilor.

Art. 8

(1) In perioada alocata programului „Saptamana verde” nu se organizeaza cursuri conform orarului obisnuit al unitatii de invatamant. Programul se desfasoara in conformitate cu un orar special, in fiecare dintre cele 5 zile.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), la clasele din invatamantul liceal - filiera tehnologica, din invatamantul profesional si din invatamantul postliceal, in perioada dedicata programului „Saptamana verde” se organizeaza activitati de instruire practica.

Art. 9

Participarea la programul „Saptamana verde” este obligatorie atat pentru elevi, cat si pentru toate cadrele didactice din unitatea de invatamant.

Art. 10

Activitatile din cadrul programului „Saptamana verde” se pot realiza in unitatea de invatamant sau in afara acesteia, respectandu-se prevederile legale cu privire la siguranta anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor pe durata activitatii respective.

Art. 11 

Orice deplasare in afara unitatii de invatamant trebuie sa aiba un caracter educativ. Nu sunt permise deplasari ale elevilor pe durata intregului program (5 zile sau mai mult).

Art. 12

Prezenta metodologie se afiseaza la avizierul unitatii de invatamant sau intr-un alt loc accesibil pentru a putea fi consultata de cadre didactice, elevi, parinti/reprezentanti legali si parteneri ai unitatii de invatamant si, dupa caz, pe site-ul unitatii de invatamant.

Art. 13

(1)In vederea indeplinirii scopului programului „Saptamana verde”, inspectorii scolari ofera consiliere cadrelor didactice si echipelor de coordonare in proiectarea si desfasurarea activitatilor.

(2)Unele abordari din cadrul acestui program vor putea fi integrate in procesul de predareinvatare-evaluare, pe parcursul anului scolar.

CAPITOLUL II Proiectarea, planificarea si desfasurarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”

Art. 14 In vederea planificarii activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”, fiecare unitate de invatamant stabileste urmatoarele:

(1) echipa de coordonare a programului „Saptamana verde”, alcatuita din:

- director/director adjunct;

- 4-5 membri ai consiliului profesoral - 1 membru avand calitatea de responsabil de mediu, cel putin 1 membru din comisia pentru intocmirea orarului;

- 1-2 reprezentanti ai consiliului elevilor, pentru unitatile de invatamant in care functioneaza aceste structuri;

- 1-2 reprezentanti ai comitetului de parinti;

- consilierul educativ si/sau coordonatorul de proiecte;

- consilierul scolar/mediatorul scolar, dupa caz.

 

(2) calendarul de derulare a programului „Saptamana verde”, care cuprinde: perioada de identificare a intereselor/preocuparilor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor, perioada de alcatuire a ofertei de activitati pentru „Saptamana verde”, perioada de desfasurare a programului si perioada de reflectie/analiza a rezultatelor.

Art. 15

Componenta echipei de coordonare si calendarul programului „Saptamana verde” sunt propuse si analizate in cadrul consiliului profesoral si aprobate de consiliul de administratie al unitatii de invatamant. La sedinta consiliului profesoral vor fi invitati reprezentanti ai consiliului elevilor si reprezentanti ai comitetului de parinti.

Art. 16

(1) Echipa de coordonare a programului „Saptamana verde” are urmatoarele atributii:

a) identifica interesele/preocuparile elevilor si stabileste forma de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta din cadrul programului „Saptamana verde”;

b) analizeaza oferta de propuneri de activitati din platforma dedicata si/sau alte oferte locale;

c) centralizeaza propunerile de activitati, durata, numar optim de elevi participanti, spatiu si materiale necesare;

d) centralizeaza optiunile elevilor;

e) intocmeste orarul pentru „Saptamana verde”;

f) programeaza atat utilizarea spatiilor si a altor facilitati ale unitatii de invatamant cat si a deplasarilor in teren/vizite;

g) monitorizeaza desfasurarea programului „Saptamana verde”;

h) analizeaza rezultatele programului „Saptamana verde” si elaboreaza raportul sintetic, conform modelului din anexa la prezenta metodologie;

i) prezinta raportul sintetic in cadrul Consiliului Profesoral, al Consiliului Reprezentativ al Parintilor;

j) incarca raportul pe platforma dedicata.

(2) Responsabil de mediu este cadrul didactic cu atributii referitoare la:

a) promovarea principiilor dezvoltarii durabile, care sa contribuie si la deschiderea scolii spre comunitate pe teme de mediu, schimbari climatice;

b) gestionarea postei electronice a adresei dedicate de e-mail a unitatii de invatamant pentru desfasurarea programului „Saptamana verde”;

c) asigurarea comunicarii pe platforma dedicata pentru desfasurarea programului „Saptamana verde”.

 

Art. 17

Proiectarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:

a) identificarea intereselor/preocuparilor elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activitati, identificarea si alegerea partenerilor in organizarea activitatilor;

b) alcatuirea ofertei de activitati „Saptamana verde”, care cuprinde o gama cat mai variata de activitati educationale din care anteprescolarii/prescolarii/elevii pot sa aleaga;

c) inscrierea elevilor la activitatile programului „Saptamana verde”;

d) elaborarea detaliata a orarului programului, pe baza optiunilor exprimate.

Art. 18

 (1) Identificarea intereselor/preocuparilor elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta din cadrul programului „Saptamana verde”, identificarea si alegerea partenerilor in organizarea activitatilor se realizeaza astfel:

a) echipa de coordonare a programului, in colaborare cu educatorii/invatatorii/dirigintii, identifica, colecteaza si centralizeaza interesele/preocuparile elevilor sau ale parintilor/reprezentantilor legali ai acestora, dupa caz, cadrelor didactice precum si potentialilor parteneri pe plan local cum ar fi: institutii publice si/sau private, ONG-uri sau parteneri ofertanti din platforma dedicata;

b) identificarea intereselor/preocuparilor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor se face pe nivel de invatamant, tinand cont de specificul zonei si prin metode potrivite varstei cum ar fi: discutii libere, interviuri, focus grupuri, chestionare, fara a se limita la acestea;

c) echipa de coordonare a programului elaboreaza un format de prezentare a propunerilor de activitati;

d) cadrele didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali si partenerii unitatii de invatamant sunt informati cu privire la interesele/preocuparile elevilor si forma de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta programului „Saptamana verde” cu cel putin o saptamana inainte de termenul-limita pentru alcatuirea ofertei, prin afisarea la avizier, site, posta electronica, discutii.

 

(2) Alcatuirea ofertei programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:

a) activitatile propuse pentru „Saptamana verde” sunt proiectate in functie de interesele/ preocuparile anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor identificate in etapa anterioara, valorificand ceea ce este disponibil la nivel local si materialele/activitatile din platforma dedicata;

b) activitatile propuse pentru „Saptamana verde” sunt proiectate de cadrele didactice in colaborare cu elevi, parinti/reprezentanti legali, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor sau organizatiilor nonguvernamentale locale/regionale/nationale. Se va avea in vedere contactarea autoritatilor administrative publice locale si, in mod special, a institutiilor/organizatiilor care activeaza in domeniul mediului/protectiei mediului cum sunt: muzee de stiinte naturale, parcuri nationale si naturale, muzee, pentru organizarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”;

c) propunerile de activitati pot fi inaintate si de catre elevi, parinti/reprezentanti legali sau parteneri ai unitatii de invatamant, respectand calendarul si forma de prezentare agreate la nivelul unitatii de invatamant. Activitatile se desfasoara in prezenta si sub supravegherea cel putin a unui cadru didactic;

d) activitatile propuse pentru „Saptamana verde” trebuie sa se poata desfasura fara contributii financiare din partea elevilor, a parintilor/reprezentantilor legali, a cadrelor didactice si a unitatilor de invatamant preuniversitar;

e) echipa de coordonare centralizeaza activitatile educative propuse de cadrele didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali sau partenerii unitatilor de invatamant si elaboreaza oferta de activitati a programului „Saptamana verde”.

 

(3) Inscrierea elevilor la activitatile programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:

a) dirigintele prezinta elevilor si parintilor/ reprezentatilor legali ai acestora oferta de activitati a programului „Saptamana verde” elaborata la nivelul unitatii de invatamant si centralizeaza inscrierile individuale ale elevilor sau, dupa caz, ale parintilor /reprezentantilor legali ai acestora, privind activitatile la care vor sa participe, dintre cele prezentate in oferta.

Dirigintele ofera elevilor /parintilor/ reprezentantilor legali clarificari - daca este cazul - in legatura cu activitatile cuprinse in oferta programului;
 

b) in functie de posibilitatile de organizare, anumite activitati pot fi deschise catre participare si parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor, precum si membrilor comunitatilor locale, caz in care unitatea de invatamant asigura o modalitate de inscriere a acestora;

c) activitatile din programul „Saptamana verde” la care sunt inscrisi elevii trebuie sa insumeze cel putin numarul de ore la care acestia ar fi participat intr-o saptamana obisnuita de scoala;

d) elevii pot participa la activitati atat cu cei din grupa /clasa lor, cat si in grupe combinate cu anteprescolari/ prescolari/ elevi din alte grupe/clase.

(4) Orarul detaliat al programului „Saptamana verde” este elaborat de catre echipa de coordonare si aprobat prin decizia consiliului de administratie.

(5)Toate cadrele didactice trebuie sa participe si sa sprijine activitatile derulate in unitatea de invatamant.

(6)Cu cel putin o saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea programului „Saptamana verde”, conducerea unitatii de invatamant comunica inspectoratului scolar orarul programului.

(7) Orarul programului „Saptamana verde” si repartizarea elevilor pe activitati sunt afisate in unitatea de invatamant si comunicate elevilor si parintilor/reprezentatilor legali cu cel putin o saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea programului.

CAPITOLUL III Evaluarea/Autoevaluarea invatarii in cadrul programului „Saptamana verde”

Art. 19 Evaluarea programului ”Saptamana verde” si a modului in care activitatile derulate au contribuit la dezvoltarea capacitatilor elevilor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator, se va realiza prin doua modalitati:

a) elevii isi autoevalueaza implicarea in activitati si reflecteaza asupra invatarii/activitatii, fie oral, prin discutii libere, reflectii de grup, focus grup, fie in scris, prin chestionare, mesaje scrise, ghidati de educatorul/invatatorul/dirigintele clasei;

b) cadrele didactice evalueaza comportamentele de invatare individuale si de grup, precum si schimbarile de atitudini si/sau preocupari ale elevilor fata de natura, schimbari climatice, explorarea resurselor naturale, investigarea mediului inconjurator, relationare cu mediul social si natural, protejarea mediului inconjurator, atat pe parcursul programului „Saptamana verde”, cat si dupa incheierea acestuia.

Art. 20 Modul de colectare si centralizare a feedback-ului si a reflectiilor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor se stabileste de catre cadrele didactice din unitatea de invatamant.

CAPITOLUL IV  Monitorizarea si valorificarea rezultatelor programului „Saptamana verde”

Art. 21

Directorul unitatii de invatamant in colaborare cu echipa coordonatoare monitorizeaza prezenta anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si a cadrelor didactice la activitatile programului „Saptamana verde”. Activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, absentele anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor se inscriu in mod corespunzator in catalog.

Art. 22

In saptamana planificata pentru desfasurarea programului „Saptamana verde” inspectoratele scolare deleaga inspectori scolari/metodisti/membri ai Consiliilor Consultative pentru a monitoriza activitatile organizate de unitatile de invatamant in cadrul programului „Saptamana verde”.

Art. 23

In cadrul inspectiilor scolare se evalueaza participarea cadrelor didactice si a elevilor la programul „Saptamana verde”, calitatea activitatilor derulate si respectarea prevederilor prezentei metodologii.

Art. 24

Feedback-ul colectat si reflectiile/observatiile sunt valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanta si utilitatea activitatilor de invatare desfasurate conform scopului enuntat al programului si pentru a le transfera pe cele eficiente in activitatea de la clasa.

Art. 25

La cel tarziu trei saptamani dupa incheierea programului „Saptamana verde”, in fiecare unitate de invatamant, in cadrul primului consiliu profesoral, se analizeaza:

a) gradul de apreciere al cadrelor didactice privind activitatile realizate si rezultatele observate;

b) asteptarile, motivatia si atitudinile manifestate de catre anteprescolari/prescolari/elevi, in cadrul actiunilor/activitatilor realizate;

c) nevoile si dificultatile identificate in randul anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si masurile de prevenire, sprijin sau remediere necesare pentru buna desfasurare a activitatii didactice;

d) solutii de adaptare a activitatilor experimentate in cadrul programului „Saptamana verde”, pentru a putea fi folosite pe tot parcursul anului scolar, in cadrul proceselor educationale organizate pe discipline scolare;

e) solutii de imbunatatire a modului de organizare a programului „Saptamana verde” in urmatorul an scolar, identificand actiuni la nivelul unitatii de invatamant orientate spre ecologie si protectia mediului, eventual cu relevanta in oferta asociata curriculumului la decizia scolii, cu parteneriate la nivelul comunitatii locale.

Art. 26

La activitatea de analiza/reflectie din cadrul consiliului profesoral sunt invitati si reprezentantiai consiliului elevilor si ai comitetului de parinti, precum si ai altor institutii/organizatii nonguvernamentale implicate in activitatile din programul „Saptamana verde”. In urma acestei analize se intocmeste un raport sintetic al programului, care sa ofere informatii privind prezenta anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si a cadrelor didactice la activitati si evidentierea reusitelor, dificultatilor, resurselor si solutiilor identificate de unitatile de invatamant pentru dezvoltarea competentelor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.

Art. 27

Sedinta de analiza este condusa de directorul unitatii de invatamant, care asigura colectarea informatiilor relevante pentru elaborarea raportului de evaluare a programului „Saptamana verde”. Raportul fiecarei unitati de invatamant cuprinde numarul, denumirea si tipul de activitati desfasurate in cadrul programului - conform anexei la prezenta metodologie, numar de participanti: anteprescolari/prescolari/elevi/parinti/reprezentanti legali si cadre didactice. Fiecare unitate de invatamant incarca, in platforma dedicata, informatiile cuprinse in anexa la prezenta metodologie.

Art. 28

(1) La sfarsitul anului scolar, inspectoratele scolare includ in raportul privind starea invatamantului un capitol referitor la programul „Saptamana verde”;

(2) Inspectoratele scolare elaboreaza un raport sintetic, pe baza informatiilor furnizate de toate unitatile de invatamant, conform modelului din anexa la prezenta metodologie. Raportul se transmite la Ministerul Educatiei, in termen de o luna de la incheierea anului scolar.

(3)Raportul sintetic ofera informatii privind prezenta elevilor si cadrelor didactice la activitati si va evidentia dificultatile, resursele si solutiile identificate de unitatile de invatamant pentru exersarea de catre anteprescolari/prescolari/elevi a competentelor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.

CAPITOLUL V  Diseminarea si recunoasterea exemplelor de bune practici identificate in cadrul programului

Art. 29

Unitatile de invatamant sunt incurajate sa promoveze activitatile si rezultatele programului „Saptamana verde” in randul parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor, precum si publicului larg. Sunt folosite mijloace de promovare si diseminare, precum prezentarea activitatilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicati in activitati, pe platforma dedicata, informari/articole in mass-media de la nivel local sau central, fotografii, filme, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protectia datelor.

Art. 30

In baza instrumentelor si criteriilor de evaluare agreate, fiecare unitate de invatamant selecteaza o activitate dintre cele desfasurate, cu care sa participe la Competitia „Saptamana verde” desfasurata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, in baza unui regulament elaborat de inspectoratul scolar.

Art. 31 

Pentru a participa la competitia organizata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, unitatea de invatamant transmite electronic, la inspectoratul scolar, dosarul celei mai apreciate activitati selectate.

Art. 32
In cadrul competitiei se selecteaza si se promoveaza 5 activitati, ca modele de buna practica, care s-au desfasurat in cadrul programului „Saptamana verde” si s-au dovedit eficiente in dezvoltarea competentelor privind investigarea inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.

Art. 33

(1)Selectia activitatilor se face de catre o comisie constituita la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, in baza unor criterii stabilite de inspectoratul scolar printr-o procedura transparenta, prin implicarea consiliului judetean/al municipiului Bucuresti al elevilor, a organizatiilor reprezentative ale parintilor si a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile si modul de evaluare sunt stabilite de fiecare inspectorat si comunicate unitatilor de invatamant din subordine si publicului larg in timp util, dar nu mai tarziu de data de 30 mai. Termenul-limita de trimitere a dosarelor activitatilor selectate de fiecare scoala este 10 iunie.

 

(2)Fiecare inspectorat stabileste, prin decizie a inspectorului scolar general, componenta comisiei de evaluare a dosarelor activitatilor primite de la unitatile de invatamant. Comisia evalueaza dosarele depuse, in conformitate cu modalitatile si criteriile stabilite la nivelul inspectoratului si comunicate public.

Art. 34 In baza instrumentelor si criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor scolare, activitatile desfasurate pot fi premiate la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale, al partenerilor educationali, din resurse proprii etc.

Art. 35 Cele mai bune 5 activitati desfasurate in cadrul programului „Saptamana verde” si selectate la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti sunt incarcate pe platforma dedicata, intr-o sectiune speciala si constituie exemple de buna practica, promovate la nivel national.

Art. 36 (1) Inspectoratele scolare pot elabora si aplica proceduri specifice proprii privind organizarea si desfasurarea programului „Saptamana verde”, cu respectarea a prevederilor prezentei metodologii.

(2) In procesul de planificare a activitatilor specifice programului „Saptamana verde” se pot accesa reperele referitoare la:

a) Domeniile, competentele si descriptorii GreenComp: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040

b) Descriptorii privind cunostinte, abilitati si comportamente care contribuie la realizarea unor obiective de dezvoltare durabila (pg. 38-44): https://www.presidency.ro/ro/presa/clima-si-sustenabilitate/raportul-educatia-privindschimbarile-climatice-si-mediul-in-scoli-sustenabile



Resurse utile

Materiale utile disponibile  AICI