Metodologie de
organizare a programului
„Săptămâna verde”
Anexă la Ordinul M.E. nr. 3.629/02.02.2023
CAPITOLUL
I Dispozitii
generale
Art. 1 Programul „Saptamana verde” este un program
national, in acord cu prevederile raportului „Educatia privind schimbarile
climatice si mediul in scoli sustenabile”, elaborat de catre grupul de lucru de
la nivelul Administratiei Prezidentiale, ale Strategiei nationale
privind educatia pentru mediu si schimbari climatice 2023-2030, aprobata prin HG nr.59/2023 si ale Strategiei
nationale pentru dezvoltarea durabila a Romaniei 2030,
aprobata prin HG nr. 877/2018.
Art. 2
Unitatile si institutiile de invatamant implicate
in organizarea si implementarea Programului „Saptamana verde” beneficiaza si de
sprijinul Ministerului Educatiei si Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor.
Art. 3
(1)Programul „Saptamana verde” are o durata de 5 zile consecutive lucratoare in timpul anului scolar si se desfasoara
in baza unei planificari, la decizia fiecarei unitati de invatamant,
conform prevederilor ordinului ministrului educatiei privind structura anului
scolar, valabil in anul scolar respectiv.
(2) Programul „Saptamana verde” nu
se deruleaza simultan cu Programul national „Scoala altfel”.
Art. 4
(1) In
cadrul Programului „Saptamana verde” se realizeaza activitati
educationale care contribuie la prevenirea schimbarilor climatice si la
protejarea mediului. Programul contribuie la dezvoltarea competentelor
anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor de investigare inter-si
transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unor comportamente
responsabile fata de mediul inconjurator, prin dezvoltarea capacitatii acestora de a:
a) intelege si utiliza notiuni elementare referitoare la mediu si la schimbarile climatice pentru a
constientiza faptul ca schimbarile climatice sunt o problema emergenta a
omenirii, precum si a intelege masurile de combatere a acestora;
b) intelege legislatia de mediu si rolul autoritatilor, institutiilor,
companiilor, organizatiilor nonguvernamentale si altor actori in combaterea
schimbarilor climatice si protejarea mediului;
c) intelege schimbarile climatice in context global, sistemic si in conexiune cu alte domenii/probleme/teme
precum: exploatarea iresponsabila a resurselor naturale, poluarea, risipa
alimentara, managementul deseurilor, consumul si productia sustenabile,
biodiversitatea, padurile si viata terestra, apele si viata acvatica,
catastrofele naturale, energia verde, justitia sociala;
d) explora/investiga mediul inconjurator si a relationa pozitiv cu
mediul natural;
e) lua decizii si de a actiona zi de zi tinand seama de impactul asupra planetei, adoptand un comportament
de protejare si imbunatatire a calitatii mediului, inclusiv de utilizare
responsabila a resurselor naturale;
f) se adapta la fenomene meteo extreme si a raspunde la potentiale dezastre naturale;
g) initia si desfasura actiuni civice individuale si/sau in echipa, de
combatere a schimbarilor climatice si protectia mediului;
h) participa, in viitor, la elaborarea de
politici publice si la dezvoltarea de noi tehnologii care sa contribuie la
combaterea schimbarilor climatice si protectia mediului.
(2) Programul
„Saptamana verde” contribuie la atingerea obiectivelor educationale din
domeniile stiinta, tehnologie, inginerie, arte si matematica (STIAM), oferind
un context semnificativ de experimentare in care atat cadrele didactice, cat si
elevii sunt încurajati sa isi manifeste creativitatea si sa imbine, intr-un mod
atractiv, teoria cu aplicatiile acesteia in viata cotidiana.
Art. 5
(1) In perioada alocata programului „Saptamana
verde” cadrele didactice proiecteaza,
desfasoara si evalueaza activitati educationale avand una sau mai multe
dintre urmatoarele caracteristici:
a) sunt inter- si transdisciplinare;
b) implica elevii in explorarea/investigarea
mediului natural;
c) presupun colaborarea dintre elevi si
familiile lor;
d) contribuie la rezolvarea unor probleme locale
de mediu si la informarea/sensibilizarea membrilor comunitatii locale privind
schimbarile climatice si protectia mediului;
e) sunt desfasurate in parteneriat cu alte
unitati de invatamant, institutii, organizatii nonguvernamentale si/sau
operatori economici;
f) sunt inovatoare si/sau relevante pentru
contextul in care sunt derulate;
g) sunt
bazate pe constatarile unor cercetari si pe bune practici recente din domeniul
educatiei privind schimbarile climatice si de mediu.
(2) In perioada alocata programului „Saptamana
verde” se pot desfasura activitati educationale
precum: lectii in natura, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbita,
exercitii de constructie participativa a unor scenarii de viitor, vizionari de
documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ,
proiecte de servicii in folosul comunitatii, voluntariat, expeditii si excursii
in parcuri naturale si arii protejate, fara a se limita la acestea.
(3)
Cadrele didactice si partenerii mentionati la alin (1), lit e) au acces la o platforma
dedicata educatiei pentru schimbari climatice si pentru mediu.
Platforma cuprinde o biblioteca digitala cu resurse
educationale pe teme de mediu si clima, exemple si oferte de
activitati, o harta interactiva a disponibilitatilor de cazare gratuita din
ariile naturale protejate, precum si exemple cu privire la orarul si
proiectarea activitatilor.
Art. 6 Activitatile educationale desfasurate in cadrul
parcurilor naturale si ariilor protejate trebuie sa respecte normele si
regulile de conduita specifice acestora.
Art. 7 (1) Obiectivele si activitatile
proiectate si derulate in cadrul programului „Saptamana verde” vin in
completarea experientelor de invatare in cadrul disciplinelor/modulelor de
studiu, accentuand componenta referitoare la schimbari climatice si protectia
mediului.
(2) Activitatile cuprinse in programul
„Saptamana verde” sunt implementate/facilitate de cadre didactice in colaborare
cu elevi, parinti/reprezentanti legali, reprezentanti ai institutiilor,
autoritatilor, companiilor sau organizatiilor nonguvernamentale locale, tinand
cont si de resursele disponibile in unitatea de invatamant. Ministerul
Educatiei, in colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, pot pune,
dupa caz, la dispozitie pe platforma dedicata o serie de materiale utile in
realizarea activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”.
(3) In derularea activitatilor programului
„Saptamana verde”, cadrele didactice, elevii si parintii/reprezentantii legali identifica si utilizeaza sustenabil resurse
locale, contribuind astfel la dezvoltarea creativitatii, abilitatilor de
rezolvare a problemelor si a colaborarii dintre cadre didactice, elevi, parinti
si comunitate.
(4) Pentru realizarea activitatilor, cadrele
didactice, elevii, parintii/reprezentantii legali si partenerii unitatilor de
invatamant se asigura de existenta
resurselor necesare, avand acces la infrastructura si logistica acesteia. In
implementarea programului pot fi utilizate sustenabil si resurse extrabugetare.
(5) Indiferent de tipurile de activitati
organizate, cadrele didactice iau toate masurile pentru asigurarea
supravegherii elevilor si a securitatii acestora pe parcursul desfasurarii
activitatilor.
Art. 8
(1) In perioada alocata programului „Saptamana
verde” nu se organizeaza cursuri
conform orarului obisnuit al unitatii de invatamant. Programul se desfasoara in
conformitate cu un orar special, in
fiecare dintre cele 5 zile.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1),
la clasele din invatamantul liceal - filiera tehnologica, din invatamantul
profesional si din invatamantul postliceal, in perioada dedicata programului
„Saptamana verde” se organizeaza activitati de instruire practica.
Art. 9
Participarea la programul „Saptamana verde” este
obligatorie atat pentru
elevi, cat si pentru toate cadrele didactice din unitatea de invatamant.
Art. 10
Activitatile din cadrul programului „Saptamana
verde” se pot realiza in unitatea de invatamant
sau in afara acesteia, respectandu-se
prevederile legale cu privire la siguranta anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor
pe durata activitatii respective.
Art. 11
Orice deplasare in afara unitatii de invatamant
trebuie sa aiba un caracter educativ. Nu sunt permise deplasari ale elevilor pe durata intregului program
(5 zile sau mai mult).
Art. 12
Prezenta metodologie se afiseaza la avizierul unitatii de invatamant
sau intr-un alt loc accesibil pentru a putea fi consultata de cadre didactice,
elevi, parinti/reprezentanti
legali si parteneri ai unitatii de invatamant si, dupa caz, pe site-ul unitatii
de invatamant.
Art. 13
(1)In vederea indeplinirii scopului programului
„Saptamana verde”, inspectorii scolari ofera consiliere cadrelor didactice si
echipelor de coordonare in proiectarea si desfasurarea activitatilor.
(2)Unele abordari din cadrul acestui program vor
putea fi integrate in procesul de predareinvatare-evaluare, pe parcursul anului
scolar.
CAPITOLUL
II Proiectarea, planificarea si desfasurarea activitatilor
din cadrul programului „Saptamana verde”
Art. 14 In vederea planificarii activitatilor
din cadrul programului „Saptamana verde”, fiecare unitate de invatamant
stabileste urmatoarele:
(1) echipa de coordonare a programului „Saptamana verde”, alcatuita din:
-
director/director adjunct;
-
4-5 membri ai consiliului profesoral - 1 membru avand calitatea de responsabil
de mediu, cel putin 1 membru din comisia pentru intocmirea orarului;
-
1-2 reprezentanti ai consiliului elevilor, pentru unitatile de invatamant in
care functioneaza aceste structuri;
-
1-2 reprezentanti ai comitetului de parinti;
-
consilierul educativ si/sau coordonatorul de proiecte;
-
consilierul scolar/mediatorul scolar, dupa caz.
(2) calendarul de derulare a programului „Saptamana verde”, care cuprinde: perioada de
identificare a intereselor/preocuparilor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor,
perioada de alcatuire a ofertei de activitati pentru „Saptamana verde”,
perioada de desfasurare a programului si perioada de reflectie/analiza a
rezultatelor.
Art. 15
Componenta echipei de coordonare si calendarul
programului „Saptamana verde” sunt propuse si analizate in cadrul consiliului
profesoral si aprobate de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
La sedinta consiliului
profesoral vor fi invitati reprezentanti ai consiliului elevilor si reprezentanti
ai comitetului de parinti.
Art. 16
(1) Echipa de coordonare a programului „Saptamana verde” are urmatoarele
atributii:
a) identifica interesele/preocuparile elevilor
si stabileste forma de prezentare a propunerilor de activitati pentru oferta din
cadrul programului „Saptamana verde”;
b) analizeaza oferta de propuneri de activitati
din platforma dedicata si/sau alte oferte locale;
c) centralizeaza propunerile de activitati,
durata, numar optim de elevi participanti, spatiu si materiale necesare;
d) centralizeaza optiunile elevilor;
e) intocmeste orarul pentru „Saptamana verde”;
f) programeaza atat utilizarea spatiilor si a
altor facilitati ale unitatii de invatamant cat si a deplasarilor in
teren/vizite;
g) monitorizeaza desfasurarea programului „Saptamana
verde”;
h) analizeaza rezultatele programului „Saptamana
verde” si elaboreaza raportul sintetic, conform modelului din anexa la prezenta
metodologie;
i) prezinta raportul sintetic
in cadrul Consiliului Profesoral, al Consiliului Reprezentativ al Parintilor;
j) incarca raportul pe platforma dedicata.
(2) Responsabil
de mediu este cadrul didactic cu atributii referitoare la:
a) promovarea principiilor dezvoltarii durabile,
care sa contribuie si la deschiderea scolii spre comunitate pe teme de mediu,
schimbari climatice;
b) gestionarea postei electronice a adresei dedicate de e-mail a unitatii de invatamant pentru desfasurarea
programului „Saptamana verde”;
c) asigurarea
comunicarii pe platforma dedicata pentru desfasurarea programului
„Saptamana verde”.
Art. 17
Proiectarea activitatilor din cadrul programului
„Saptamana verde” se realizeaza astfel:
a) identificarea intereselor/preocuparilor
elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activitati,
identificarea si alegerea partenerilor in organizarea activitatilor;
b) alcatuirea ofertei de activitati „Saptamana
verde”, care cuprinde o gama cat mai variata de activitati educationale din
care anteprescolarii/prescolarii/elevii pot sa aleaga;
c) inscrierea elevilor la activitatile
programului „Saptamana verde”;
d) elaborarea detaliata a orarului programului,
pe baza optiunilor exprimate.
Art. 18
(1) Identificarea
intereselor/preocuparilor elevilor, stabilirea formei de prezentare a
propunerilor de activitati pentru oferta din cadrul programului „Saptamana
verde”, identificarea si alegerea partenerilor in organizarea activitatilor se
realizeaza astfel:
a) echipa de coordonare a programului, in
colaborare cu educatorii/invatatorii/dirigintii, identifica, colecteaza si
centralizeaza interesele/preocuparile elevilor sau ale
parintilor/reprezentantilor legali ai acestora, dupa caz, cadrelor didactice
precum si potentialilor parteneri pe plan local cum ar fi: institutii publice
si/sau private, ONG-uri sau parteneri ofertanti din platforma dedicata;
b) identificarea intereselor/preocuparilor
anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor se face pe nivel de invatamant, tinand
cont de specificul zonei si prin metode potrivite varstei cum ar fi: discutii
libere, interviuri, focus grupuri, chestionare, fara a se limita la acestea;
c) echipa de coordonare a programului elaboreaza un format de
prezentare a propunerilor de activitati;
d) cadrele didactice, elevii,
parintii/reprezentantii legali si partenerii unitatii de invatamant sunt
informati cu privire la interesele/preocuparile elevilor si forma de prezentare
a propunerilor de activitati pentru oferta programului „Saptamana verde” cu cel
putin o saptamana inainte de termenul-limita pentru alcatuirea ofertei, prin
afisarea la avizier, site, posta electronica, discutii.
(2) Alcatuirea ofertei programului „Saptamana
verde” se realizeaza astfel:
a) activitatile propuse pentru „Saptamana verde”
sunt proiectate in functie de interesele/ preocuparile
anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor identificate in etapa anterioara,
valorificand ceea ce este disponibil la nivel local si materialele/activitatile
din platforma dedicata;
b) activitatile propuse pentru „Saptamana verde”
sunt proiectate de cadrele didactice in colaborare cu elevi, parinti/reprezentanti
legali, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor sau
organizatiilor nonguvernamentale locale/regionale/nationale. Se va avea in vedere contactarea autoritatilor
administrative publice locale si, in mod special, a institutiilor/organizatiilor
care activeaza in domeniul mediului/protectiei mediului cum sunt: muzee de
stiinte naturale, parcuri nationale si naturale, muzee, pentru organizarea
activitatilor din cadrul programului „Saptamana verde”;
c) propunerile de activitati pot fi inaintate si
de catre elevi, parinti/reprezentanti legali sau parteneri ai unitatii de
invatamant, respectand calendarul si forma de prezentare agreate la nivelul
unitatii de invatamant. Activitatile se desfasoara in prezenta si sub supravegherea cel putin a unui
cadru didactic;
d) activitatile propuse pentru „Saptamana verde”
trebuie sa se poata desfasura fara contributii financiare din partea elevilor,
a parintilor/reprezentantilor legali, a cadrelor didactice si a unitatilor de
invatamant preuniversitar;
e) echipa de coordonare centralizeaza
activitatile educative propuse de cadrele didactice, elevii,
parintii/reprezentantii legali sau partenerii unitatilor de invatamant si
elaboreaza oferta de activitati a programului „Saptamana verde”.
(3) Inscrierea elevilor
la activitatile programului „Saptamana verde” se realizeaza astfel:
a) dirigintele prezinta elevilor si
parintilor/ reprezentatilor legali ai acestora oferta de activitati a
programului „Saptamana verde” elaborata la nivelul unitatii de invatamant si centralizeaza
inscrierile individuale ale elevilor sau, dupa caz, ale parintilor
/reprezentantilor legali ai acestora, privind activitatile la care vor sa
participe, dintre cele prezentate in oferta.
Dirigintele ofera elevilor /parintilor/ reprezentantilor legali clarificari -
daca este cazul - in legatura cu activitatile cuprinse in oferta programului;
b) in functie de posibilitatile de organizare,
anumite activitati pot fi deschise catre participare si
parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor, precum si membrilor
comunitatilor locale, caz in care unitatea de invatamant asigura o modalitate
de inscriere a acestora;
c) activitatile din programul „Saptamana verde”
la care sunt inscrisi elevii trebuie sa insumeze cel putin numarul de ore la
care acestia ar fi participat intr-o saptamana obisnuita de scoala;
d) elevii pot participa la activitati atat cu
cei din grupa /clasa lor, cat si in grupe combinate cu anteprescolari/
prescolari/ elevi din alte grupe/clase.
(4) Orarul detaliat al programului „Saptamana verde” este elaborat de
catre echipa de coordonare si aprobat prin decizia consiliului de
administratie.
(5)Toate
cadrele didactice trebuie sa participe si sa sprijine activitatile derulate in
unitatea de invatamant.
(6)Cu
cel putin o saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat
desfasurarea programului „Saptamana verde”, conducerea unitatii de invatamant
comunica inspectoratului scolar orarul programului.
(7) Orarul programului „Saptamana verde” si
repartizarea elevilor pe activitati sunt afisate in unitatea de invatamant si
comunicate elevilor si parintilor/reprezentatilor legali cu cel putin o
saptamana inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea
programului.
CAPITOLUL
III Evaluarea/Autoevaluarea invatarii in cadrul programului „Saptamana verde”
Art. 19 Evaluarea programului ”Saptamana verde”
si a modului in care activitatile derulate au contribuit la dezvoltarea
capacitatilor elevilor de investigare inter- si transdisciplinara a realitatii
inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de mediul
inconjurator, se va realiza prin doua modalitati:
a) elevii isi autoevalueaza implicarea in activitati si reflecteaza
asupra invatarii/activitatii, fie oral, prin discutii libere, reflectii de
grup, focus grup, fie in scris, prin chestionare, mesaje scrise, ghidati de
educatorul/invatatorul/dirigintele clasei;
b) cadrele didactice evalueaza comportamentele
de invatare individuale si de grup, precum si schimbarile de atitudini si/sau
preocupari ale elevilor fata de natura, schimbari climatice, explorarea
resurselor naturale, investigarea mediului inconjurator, relationare cu mediul
social si natural, protejarea mediului inconjurator, atat pe parcursul
programului „Saptamana verde”, cat si dupa incheierea acestuia.
Art. 20 Modul de colectare si centralizare a
feedback-ului si a reflectiilor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor se
stabileste de catre cadrele didactice din unitatea de invatamant.
CAPITOLUL
IV Monitorizarea
si valorificarea rezultatelor programului „Saptamana verde”
Art. 21
Directorul unitatii de invatamant in colaborare
cu echipa coordonatoare monitorizeaza prezenta
anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si a cadrelor didactice la
activitatile programului „Saptamana verde”. Activitatile educative aprobate se
inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, absentele
anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor se inscriu in mod corespunzator in
catalog.
Art. 22
In saptamana planificata pentru desfasurarea
programului „Saptamana verde” inspectoratele scolare deleaga inspectori
scolari/metodisti/membri ai Consiliilor Consultative pentru a monitoriza
activitatile organizate de unitatile de invatamant in cadrul programului
„Saptamana verde”.
Art. 23
In cadrul inspectiilor scolare se evalueaza
participarea cadrelor didactice si a elevilor la programul „Saptamana verde”,
calitatea activitatilor derulate si respectarea prevederilor prezentei
metodologii.
Art. 24
Feedback-ul colectat si reflectiile/observatiile
sunt valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanta si utilitatea
activitatilor de invatare desfasurate conform scopului enuntat al programului
si pentru a le transfera pe cele eficiente in activitatea de la clasa.
Art. 25
La cel tarziu trei saptamani dupa incheierea programului „Saptamana verde”,
in fiecare unitate de invatamant, in cadrul primului consiliu profesoral, se analizeaza:
a) gradul de apreciere al cadrelor didactice
privind activitatile realizate si rezultatele observate;
b) asteptarile, motivatia si atitudinile
manifestate de catre anteprescolari/prescolari/elevi, in cadrul
actiunilor/activitatilor realizate;
c) nevoile si dificultatile identificate in
randul anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si masurile de prevenire,
sprijin sau remediere necesare pentru buna desfasurare a activitatii didactice;
d) solutii de adaptare a activitatilor
experimentate in cadrul programului „Saptamana verde”, pentru a putea fi
folosite pe tot parcursul anului scolar, in cadrul proceselor educationale
organizate pe discipline scolare;
e) solutii de imbunatatire a modului de
organizare a programului „Saptamana verde” in urmatorul an scolar, identificand
actiuni la nivelul unitatii de invatamant orientate spre ecologie si protectia
mediului, eventual cu relevanta in oferta asociata curriculumului la decizia
scolii, cu parteneriate la nivelul comunitatii locale.
Art. 26
La activitatea de analiza/reflectie din cadrul
consiliului profesoral sunt invitati si reprezentantiai consiliului elevilor si
ai comitetului de parinti, precum si ai altor institutii/organizatii
nonguvernamentale implicate in activitatile din programul „Saptamana verde”. In
urma acestei analize se intocmeste un raport sintetic al programului, care sa
ofere informatii privind prezenta anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor si a
cadrelor didactice la activitati si evidentierea reusitelor, dificultatilor,
resurselor si solutiilor identificate de unitatile de invatamant pentru
dezvoltarea competentelor de investigare inter- si transdisciplinara a
realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament responsabil fata de
mediul inconjurator.
Art. 27
Sedinta
de analiza este condusa de
directorul unitatii de invatamant, care asigura colectarea informatiilor
relevante pentru elaborarea raportului de evaluare a programului „Saptamana
verde”. Raportul fiecarei unitati de invatamant cuprinde numarul, denumirea si
tipul de activitati desfasurate in cadrul programului - conform anexei la
prezenta metodologie, numar de participanti:
anteprescolari/prescolari/elevi/parinti/reprezentanti legali si cadre
didactice. Fiecare unitate de invatamant incarca, in platforma dedicata,
informatiile cuprinse in anexa la prezenta metodologie.
Art. 28
(1) La sfarsitul anului scolar, inspectoratele
scolare includ in raportul privind starea invatamantului un capitol referitor
la programul „Saptamana verde”;
(2) Inspectoratele scolare elaboreaza un raport
sintetic, pe baza informatiilor furnizate de toate unitatile de invatamant,
conform modelului din anexa la prezenta metodologie. Raportul se transmite la
Ministerul Educatiei, in termen de o luna de la incheierea anului scolar.
(3)Raportul sintetic ofera informatii privind
prezenta elevilor si cadrelor didactice la activitati si va evidentia
dificultatile, resursele si solutiile identificate de unitatile de invatamant
pentru exersarea de catre anteprescolari/prescolari/elevi a competentelor de
investigare inter- si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea
unui comportament responsabil fata de mediul inconjurator.
CAPITOLUL
V Diseminarea si recunoasterea
exemplelor de bune practici identificate in cadrul programului
Art. 29
Unitatile de invatamant sunt incurajate sa
promoveze activitatile si rezultatele programului „Saptamana verde” in randul
parintilor/reprezentantilor legali ai elevilor, precum si publicului larg. Sunt
folosite mijloace de promovare si diseminare, precum prezentarea activitatilor
pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicati in activitati, pe
platforma dedicata, informari/articole in mass-media de la nivel local sau
central, fotografii, filme, cu respectarea prevederilor Regulamentului general
privind protectia datelor.
Art. 30
In baza instrumentelor si criteriilor de
evaluare agreate, fiecare unitate de
invatamant selecteaza o activitate dintre cele desfasurate, cu care sa
participe la Competitia „Saptamana verde” desfasurata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, in baza unui regulament elaborat de inspectoratul scolar.
Art. 31
Pentru a participa la competitia organizata la
nivel judetean/al municipiului Bucuresti, unitatea de invatamant transmite
electronic, la inspectoratul scolar, dosarul celei mai apreciate activitati selectate.
Art. 32
In cadrul competitiei se selecteaza si se promoveaza 5 activitati, ca modele de
buna practica, care s-au desfasurat in cadrul programului „Saptamana verde” si
s-au dovedit eficiente in dezvoltarea competentelor privind investigarea inter-
si transdisciplinara a realitatii inconjuratoare si formarea unui comportament
responsabil fata de mediul inconjurator.
Art. 33
(1)Selectia activitatilor se face de catre o
comisie constituita la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, in baza unor
criterii stabilite de inspectoratul scolar printr-o procedura transparenta,
prin implicarea consiliului judetean/al municipiului Bucuresti al elevilor, a
organizatiilor reprezentative ale parintilor si a consiliului consultativ al
cadrelor didactice. Criteriile si modul de evaluare sunt stabilite de fiecare
inspectorat si comunicate unitatilor de invatamant din subordine si publicului
larg in timp util, dar nu mai tarziu de data de
30 mai. Termenul-limita de
trimitere a dosarelor activitatilor selectate de fiecare scoala este 10
iunie.
(2)Fiecare inspectorat stabileste, prin decizie
a inspectorului scolar general, componenta comisiei de evaluare a dosarelor
activitatilor primite de la unitatile de invatamant. Comisia evalueaza dosarele
depuse, in conformitate cu modalitatile si criteriile stabilite la nivelul
inspectoratului si comunicate public.
Art. 34 In baza instrumentelor si criteriilor de
evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor scolare, activitatile desfasurate
pot fi premiate la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, cu sprijinul
autoritatilor administratiei publice locale, al partenerilor educationali, din
resurse proprii etc.
Art. 35 Cele mai bune 5 activitati desfasurate
in cadrul programului „Saptamana verde” si selectate la nivelul fiecarui judet
si al municipiului Bucuresti sunt incarcate pe platforma dedicata, intr-o sectiune speciala si constituie exemple de
buna practica, promovate la nivel national.
Art. 36 (1) Inspectoratele scolare pot elabora
si aplica proceduri specifice proprii privind organizarea si desfasurarea
programului „Saptamana verde”, cu respectarea a prevederilor prezentei
metodologii.
(2) In procesul de planificare a activitatilor specifice programului „Saptamana
verde” se pot accesa reperele referitoare la:
a) Domeniile, competentele si descriptorii
GreenComp: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040
b) Descriptorii privind cunostinte, abilitati si
comportamente care contribuie la realizarea unor obiective de dezvoltare
durabila (pg. 38-44): https://www.presidency.ro/ro/presa/clima-si-sustenabilitate/raportul-educatia-privindschimbarile-climatice-si-mediul-in-scoli-sustenabile